mandag 6. desember 2010

Banken ringer og er bekymret for meg.

Banken min ringte meg i dag (den ene av de tre jeg bruker), og lurte på om noe var galt. (ja det var det de spurte meg om.) Er det hyggelig at banken min er bekymret for meg tenkte jeg.

Etter at den vennlige dama hadde stilt spørsmålet: "ja vi ringer fra .....sparebank for å spørre deg om det er noe galt." "hæ?" var mitt svar. "Jo du skjønner at vi har ikke registrert noen aktivitet fra deg på en stund." "Hvordan er det mulig?", svarte jeg da. "Jeg har jo lønnskonto hos dere, og sparer i flere fond." "Ja jeg ser det", sier dama, "men vi ser at du ikke har registert forsikringer hos oss." "Men det er da ikke noe galt likevel", svarte jeg. "Også har du ikke BSU her, men jeg ser du sparer i fond."

Dama gikk da over til å fortelle meg at hun hadde pratet med en kollega som kjenner meg, og han hadde sagt at jeg kanskje hadde skiftet kundeforhold og at han trodde jeg hadde både forsikringer og BSU i en annen bank. "Forsikrigner har jeg i Tryg Vesta, forklarte jeg, jeg ønsker nemlig å være fri til å velge mine egne avtaler hvor jeg selv vil." "Og det er helt rett at BSU har jeg i en annen bank."

"Da skal jeg skrive ned dette på kundeprofilen din", sa dama. "Nei, ikke gjør det", sa jeg. "Jeg setter ikke pris på at banken min skal skrive om meg." "Men da vil vi jo bare ringe igjen om ett år". "Helt i orden", svarte jeg, "da prates vi neste år, takk for samtalen!"

Så banken min var alstå bekymret for meg. Nå har jeg hørt det også, tenkte jeg. Jeg har omtrent alle fondene mine i den banken, og har en lønnskonto der. Samt at jeg er innom dem når jeg skal ordne noe. Det var litt for åpenbart at dette var en slags "selgende samtale". Kanskje mest fordi den stakkars kunerådgiveren ikke var så veldig flink til å ordlegge seg på en salgsfremmende måte, og at jeg er blitt skeptisk etter å ha lest gjesteinnlegget til STAAB på Formuebyggeren: Bankens kunderådgiver: en ulv i fåreklær.  (les denne artikkelen!)

Men når begynte bankene med dette? Er det bare meg som er litt utenfor?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar