lørdag 4. desember 2010

Gavekalender, er det så lurt i lengden?

Helt siden vi flyttet sammen har jeg laget både påskegg og gavekalender til min mann. Dette vet jeg han setter pris på, og det er min måte å gi han noe spesiellt. Påskegget er fullt av søtsaker jeg vet han liker, julekalenderen inneholder som oftest ting han trenger; nye sokker, undertøy, super-undertøy o.l. samt godteri.

I år var det på tide å inkludere småen. Det blir jo litt rart om pappa skal ha slike ting og ikke småen på 2. Men dette blir mitt første og siste år med gavekalender. Småen har selvsagt vært takknemlig og selv om ikke gavene koster all verden, så har jeg likevel bestemt meg for at det ikke er verdt å starte opp en slik tradisjon. Til neste år husker nok ikke småen årets julekalender uansett, heldigvis.

Jeg fikk nemlig høre noen historier på jobben min om hvor ille disse kalenderene kan bli. Første eksempel var fra barn: "jeg har bare to kalendere jeg", "jeg har fem, en månetoppen, en lego, en sjokolade og en gavekalender, den siste husker jeg ikke" Det er stor variasjon på hva barn får, men en ting er sikkert; de får litt for mye syntes jeg. Mange får gaver som dvd-er og klær i pakke-kallenderene som er laget av sin velmendende mor, og de blir vant med å få. Hva blir det igjen å gi til jul da? (joda, barn trenger masse, men trenger de seriøst alle disse gavene?). Barn nå til dags er veldig bortskjemte, og så fort en i barnehagen eller klassen får noe, så får resten det og etterhvert. Det er kun de kjedelige foreldrene som holder igjen.

De ander eksemplene jeg hørte var fra kollegaene mine. "jo jeg gir barna gavekalender, og har gjort det siden de var 8, nå er de 20 og jeg prøver å betale meg vekk fra det, men det går ikke, de vil ha". "Svigerinna mi sender gavekallender til dattera si som bor i Nord-Norge hver jul, og hun er 27". Mødre forteller om deres velmendende gavekalendere, og til slutt hører man at det er gått litt over styr med disse gavene. Oppfinnsomheten er jo ikke alltid på topp, og når økonomien blir bedre, så har man råd til å gi finere gaver i denne kallenderen.

Men er det så lurt med disse kalenderene med gaver i? Jeg vil si at det spørs hva du kjøper til barna til å ha i kalenderen. Vi foreldre gjør ofte oss selv og barna en bjørnetjeneste ved å gi dem for mye ting. Barna til kjipe og kjedelige foreldre de husker fortsatt å si takk når de får noe, det er det mange andre barn som ikke gjør. Det er ikke fordi de er frekke, de har bare ikke lært det fordi de har vært vant med alle disse gavene som til stadighet kommer. Vi foreldre gjør det alle sammen, ikke av vond vilje, men vi mange føler et visst press på å skulle gi de gavekalendere.

Da småen var født, så lovte jeg at jeg skulle gjøre hva som helst for han. Men det jeg ofte glemmer er at det betyr ikke å si ja til ting, det betyr at jeg må stramme meg opp og si nei. Jeg må ta opp kampen for å oppdra småen, slik at ikke småen selv setter seg til dårlige vaner senere i livet. Ser flere enn meg linken mellom barn som er overøst med gaver fra de er små, og når de er voksne unner seg litt for mye på et allerede overbelastet kredittkort? Jeg tror på at for at barn skal vokse opp til å bli sterke og smarte individer så trenger de grenser, de trenger å lære seg realtiteten, og de trenger å ikke bli overøst med ting hele tiden.

Tenk godt over hvor mye gaver du egentlig trenger å gi, og ha et mål med det du gjør. Det finnes nemlig andre ting du kan gjøre som ikke trenger å tømme lommeboka di.

4 kommentarer:

  1. Jeg har aldri hatt noe annet enn liten sjokoladekalender og jeg har det helt fint ;)Og som du sier med det at du skal gjøre hva som helst for din sønn, å kjøpe noe TIL din sønn er ikke det samme som å gjøre noe FOR din sønn ;) Alltid tenke langsiktig, fremfor kortsiktig tilfredstillelse.

    SvarSlett
  2. Jeg liker tanken på en aktivitetskallender, hvor familien får aktiviteter hver dag til å gjøre sammen. I helgene går jo dette greit: bake kaker etc.. men på ukedagene så kan det fort bli en stress kallender. Likevel syntes jeg det hadde vært fint å kunne glede barna med å tilbringe tid med dem, å gjøre noe kjekt sammen. Det er jo egentlig tid med oss de vil ha, ikke alle disse gavene....

    SvarSlett
  3. Gir mannen din kalender til deg ? Jeg kommer ikke helt over den jeg. Forresten om barnet ditt er 27 år og KREVER kalender, da er det vel på tide å lære å sette grenser ? En kalender er hva du gjør det til. Det er tross alt foreldrene som bestemmer. Synes du det er kos, så gjør du det. Har det blitt stress og mas, ja så trapper du ned eller slutter. Litt avhengig av hvor gammel barnet er. Gi blaffen i alle dem som ikke klarer å sette grenser, DU klarer det :)

    SvarSlett
  4. Nei det er bare jeg som gir han kalender.

    Men du tok opp noe interessant her, de som ikke setter grenser. Det er et problem når det gjelder barn, særlig i en klassesituasjon. Noen foreldre er strenge, men så er det noe som absolutt ikke er det, og overøser barna med gaver, så har man de som bare følger vinden, og til slutt følger de strenge foreldra med (for man vil jo ikke at barnet skal skille seg ut for mye.....)

    SvarSlett