lørdag 1. januar 2011

Det er heldigvis bare jul en gang i året!

Jula er endelig over, og det er nesten ett helt år til neste jul. Nå kan jeg puste lettet ut, og gå tilbake til hverdagen igjen.

Som vanlig hadde jeg planlagt jula allerede i August. Jeg skulle lage fotobøker til besteforeldrene, og kjøpe gaver til alle andre minst en måned i forveien, det er som regel billigere med gaver før juleinnpakningene kommer. Julekortene skulle jeg vente med til de kom på tilbud på fotoknudsen. Jeg skulle kjøpe nye gardiner til jul, og putte plantene i hvite blomsterpotter. Alt skulle være vasket, gode kaker skulle være bakt på forhånd og frøset ned (vanlige kaker, ikke disse tørre jule-slagene som ingen andre enn fuglene spiser). Og etter pepperkakehuset ble pyntet skulle jeg ta imot venner og slekt.

Slik ble det ikke! Fotobøkene ble laget på en lørdagskveld og var ferdig 3 om natta, mange av årets begivenheter ble glemt, men den kom i hvertfall i tide. Julekortene lagde min mann, men han glemte å skrive dem (han skulle ta på seg det), så jeg satt å skrev litt bak på kortet og navn og adresser sent søndagen før jul.

Jeg hadde flere eksamener uka før "jule-uka". Og når de endelig var over, var det julebord på lørdagen. Søndagen ble ødelagt fordi jeg la meg ikke før 5 på morgenen.
Mandag og Tirsdag var det jobb, og jeg var sliten. Sliten etter eksamener, og alt annet styr. Men jeg vasket klær til den store gullmedaljen og andre ting.

Onsdag ble det straks travelt. Vi fikk vasket litt i huset, men ikke på langt nær så mye som vi hadde planlagt, vel pytt pytt. Så gjenstod en haug med baking og mat innkjøp. Og ikke minst: gaver (tilogmed til småen). Så mannen og jeg trasket på handlesenteret i flere timer på lille julaften for å kjøpe inn maten vi skulle spise, og gaver. Gavene kom heldigvis av seg selv. Småen fikk bare en liten ting av oss (småen er ung, og hadde allrede fått over 20 gaver i posten til småen), de andre gavene holdt vi så billige som vi kunne (uten å gi skrap). Og gardinene ble det ikke noe av, vi fant ut at det er mer moderne med sommerlige gardiner i jula enn det folk tror (nei... det er ikke det, men man skal også tenke litt økonomisk.)

Pepperkakehuset ble pyntet, og ei kake ble bakt. Så kom slektninger og venner. Det ble igrunn ikke noe bedre av den grunn, vennlige klemmer ble til diskusjoner som ble til kritikk, som førte til annen ubehagelig kommunikasjon, noen vil jo så absolutt ha jula som de alltid har hatt den (selv når de skal feire den hos andre), at de trumfer igjennom med ting som kan overraske alle og enhver (best å ikke si mer om den saken)

Alt i alt ble det en god jul likevel. Familien samlet med gode venner til mat og pakke åpning. Men jul er slitsomt, og mest slitsom er det for den som skal ta i mot alle gjestene og lage maten. Økonomisk er det også slitsomt. Er det noen som vet hvor mye ribbe, pinnekjøtt og annen mat koster å holde 10 stykker med? Jeg vet det nå (for første gang).

Godt Nyttår alle sammen, hilsen fra den urutinerte blå-nissen!

4 kommentarer:

  1. Hehe, ingen liker pinnekjøtt her, så jeg slipper billigere unna. Kalkun, 29,90 pr kg...BILLIG!! Frossenribbe er også billig... Surkål og alskens var på tilbud. Det gikk ganske greit juleøkonomisk, men til neste år gidder jeg ikke bake tørre småkaker,- bortkastet. Man får en liste inni hodet etterhvert på hva som faktisk blir spist. Men fyttigrisen så dyr julemarsipanen er blitt....

    Ekstrautgift: Ny varmtvannstank..*sukk* Jeg kunne ikke tro det da vannet ble mindre varmt enn det skulle være. Rett før jul. Skulle jeg få hysterisk anfall eller bare le? Jeg valgte det siste. Reddet av kredittkort..jeg er fattig.
    Romjulen ble bl.a. brukt til å lage budsjett for år 2011, inkludert kjapp nedbetaling av den forbaska kredittvarmtvannstanken. Må sikkert justere budsjettet litt,- jeg tror jeg var for kjip på de ukentlige matpengene siden vi også fòrer en del kjæledyr :-) Men håpet er jo å klare litt sparing i tillegg. Det ser alltid greit ut på budsjettet, men praksis blir ofte ikke helt slik.

    Godt nytt år! :-)

    SvarSlett
  2. Ny varmtvannstank ja.. det høres ikke billig ut nei. Men istedet for å ta det på kreditt, er det mulig du kan få bakt det inn i huslånet? Banken har som regel et "tak" for hvor mye du kan låne, noe som betyr at du ikke behøver å betale de 2000 kronene tinglysing av lån koster. Da kan du få banken til å ta det i huslånet, og du kan betale det ned så rakst eller sent du vil. (alstå.. du kan betale litt ekstra på huslånet hver måned du har råd...)

    Budjsett og praksis er ikke det samme nei, men har du satt opp et budsjett og har et mål, så er du jo motivert :o) Motivasjonen teller godt! Jeg pleier å se episoder av luksusfellen dersom motivasjonen streiker, (du kan se dem på nett).

    Uansett, Lykke til!!! :o) Syntes du er flink jeg!

    SvarSlett
  3. Nytter ikke å ordne kjapp økning av boliglånet rett oppi julen når regningen fra rørleggeren kom kjapt som romjulsgave og med kjapp forfallsdato :-) Den er betalt. Nå er jeg såpass heldig at jeg har lite boliglån igjen og dermed svært lave månedlige betalinger til banken..derfor kan jeg tillate meg den kredittkortgjelden med god samvittighet (det er jo ikke unødvendig luksusforbruk når det er en forbaska tank). Jeg blir kvitt den gjelden i løpet av kort tid,- det sier ihvertfall budsjettet jeg satte opp. Har renteskrekk , så... Det var bare så innmari surt å få dette rett oppi julen, selv om jeg lo tappert.

    Forøvrig fin blogg du har,- nyttig. Dessuten kjekt med andre med lite penger..felles skjebne, felles trøst. :-) Man blir veldig god på å sno seg for å få ting til.

    SvarSlett
  4. Slettes ikke noe unødveldig luksusforbruk nei! :o)
    Jeg tror at dersom man lærer seg å leve på lite penger, så har man et bedre utgangspunkt senere, det virker nemlig som det er folk med høy lønn som lager seg høyt forbruk, og deretter har problemer med å senke forbruket, og så havner i økonomisk uføre. Vi fattige lever godt :o

    SvarSlett