lørdag 8. januar 2011

Et nytt år, og nye nyttårsforsett

I det nye året starter kanskje de fleste med å være blakke, jula både koster og smaker mye. Dette ble ikke tilfelle for oss.

Bloggen min handler om å leve på lite penger, det er nemlig noe jeg har vent meg til å gjøre det siste året, ettersom vi bare har ei inntekt, nå derimot har vi to. Og etter sommeren vil jeg tjene enda mer enn det jeg gjør nå. Men nå som vi har to inntekter står vi ved et veiskille, skal vi fortsette å leve som før? Eller skal vi nå som vi kan, øke forbruket vårt?

Med å leve som før mener jeg slik: vi har handlet inn all middagsmaten en gang i mnd, og frukt og grønnt, melk, kjøttpålegg hver uke. Vi spiser god og sunn mat, men prøver å holde kostnadene nede ved å lage mest mulig mat fra grunnen av. Barneutstyr som Reimadresser, gummistøvler og litt klær har jeg ofte kjøpt på Finn.no, luer og andre ting har jeg strikket selv (bodyer og strømpebukser kjøper jeg nye). Jeg har lett etter tilbud på ting jeg trenger overalt. Jeg har funnet fått og kjøpt gamle møbler som jeg har pusset opp selv (de ble veldig fine), Vi har en stor gammel tv, men ingen kanaler, tv har vi levd godt uten, for man kan se omtrent hva man vil på internett. Ting som vi trenger i hjemmet, for eksempel kommoder etc, har jeg ventet med å kjøpe til vi har en god krisebuffer. Det samme gjelder pynteting, tepper, vintergardiner og bilder til å henge opp på veggene (vi flyttet inn i april).

Fristelsen er nå å kjøpe inn noe vi "trenger" hver måned, for det har vi jo råd til i tilegg til å spare det vi har gjort. Med inntektsøkning på mange flere tusen kroner mer enn det vi er vant med så ser vi flere muligheter.

Men er det så lurt? Vi har jobbet hardt for å holde forbruket lavt, og vi har faktisk klart å leve veldig behagelig, så hvorfor skal vi slutte nå? Hvor går pengene egentlig hen da? Jo.. til tant og fjas... Til kafeer og dyre dingser vi verken trenger eller egentlig vil ha.

Så vi kommer til å fortsette å leve på lite penger. Og bloggen vil fortsette å hete det også! Og i hvertfall i Februar, jeg har nemlig ikke levert inn skattekortet mitt i tide.. (tidlig frist der jeg jobber..)

14 kommentarer:

  1. Flott innlegg :-) De fleste øker forbruket sitt automatisk når inntekten øker (Parkinsons lov), men ser at du ikke har tenkt å gå i denne fellen.

    SvarSlett
  2. Nå gir jeg en kommentar/råd her som jeg ikke har vært så veldig flink til selv..sukk:) Men jobber hardt med saken nå om dagen da!

    Hvis man investerer og sparer hardt tidlig i livet, vil "renters rente" på et tidspunkt gjøre at man akselerer fra de som ikke sparer, og etter noen år har man rykket opp i en annen liga når det gjelder privatøkonomi. Å sette seg noen "hårete mål" som drar frem smilet når man tenker på det vil alltid gjøre det lettere underveis.

    Blir spennende å følge med her:)

    SvarSlett
  3. lev forsiktig som før og skaff dere den sikre bufferen av sparepenger mot kriser som mange av oss sliter med å få spart til. I tillegg: Barn koster mye når de blir store,- kan være kjekt å ha litt bedre råd da. De som klarer å samle seg en god del penger på konto, vil ha mer trygghet om noe skjer..f.eks sykdom,og man havner i NAV (skrekkelig opplevelse). Penger er ikke det viktigste i livet, men her i landet er de temmelig viktige inntil et visst punkt, for regningene kommer like forbaska om du har god eller elendig økonomi.

    Har også sittet uten tvsignaler, men slo på stortromma og skaffet den hersens boksen nylig, siden jeg likevel satt og betalte lisens her uten å ha tvsignaler. Men vi har kun nrk-kanalene da,- gidder ikke betale ekstra for flere kanaler enn dem som er inkludert i lisensen :-)

    SvarSlett
  4. Lett å gå i fellen med å kjøpe noe man nytt fordi man har litt penger til overs ja.

    Men dere ser jo ut til å ha god kontroll på dette. :)

    SvarSlett
  5. Härligt att läsa om människor som er, som inte bara bryr sig om jakt på status och konsumtion. Trevlig blogg ! :)
    MVH / stabilekonomi.se

    SvarSlett
  6. ...og så døde bloggen. Synd. Nå skal jeg lese meg bakover - det virker som om vi tenker likt. Håper at denne bloggen vokner til liv igjen - om ikke annet for en liten oppdatering for oss nysgjerrige. Hvordan gikk det egentlig, to år seinere?

    SvarSlett
  7. Hi! This is my 1st comment here so I just wanted to
    give a quick shout out and tell you I genuinely enjoy reading your articles.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that go over the same subjects?
    Thanks for your time!

    Here is my web-site; juicing recipes for juicers

    SvarSlett
  8. Good post. I absolutely appreciate this website.
    Continue the good work!

    Look at my blog post: electric juicer

    SvarSlett
  9. Hello, i think that i saw you visited my blog so i came to “return
    the favor”.I am attempting to find things to enhance my site!
    I suppose its ok to use some of your ideas!!

    My web blog :: magnetized flashlights

    SvarSlett
  10. I drop a leave a response whenever I especially enjoy a article on a site or if
    I have something to add to the discussion. It is a result of the sincerness communicated in the article I browsed.

    And after this post "Et nytt �r, og nye nytt�rsforsett".

    I was actually moved enough to post a thought :-) I do have 2
    questions for you if you don't mind. Is it simply me or do some of these comments come across like they are written by brain dead visitors? :-P And, if you are posting on other online social sites, I'd like to keep up with you.
    Could you list every one of your communal pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


    Here is my homepage - Wheatgrass Juicers

    SvarSlett
  11. This is really attention-grabbing, You are an
    overly skilled blogger. I've joined your rss feed and sit up for in search of extra of your magnificent post. Additionally, I've shared your website in my social networks

    my page; pole pruners

    SvarSlett
  12. Hvordan har det gått med økonomien?

    SvarSlett
  13. Hei :) Jeg har nettopp opprettet en blogg med diverse sparetips. Kanskje vi kunne utvekslet litt erfaringer og tips? Leste det siste innlegget ditt, og det var trist med mannen din, og årene som fulgte. Gleder meg til å følge med på din nye blogg. Hilsen Liv.

    SvarSlett
  14. Hei! Jeg er på søken etter lignende blogger der Ola Nordmann faktisk snakker detaljert om sin egen økonomi. Har du sluttet helt å blogge eller har du noen andre plattformer du bruker for å fremme budskapet? :)

    Mvh Jacob

    SvarSlett