mandag 25. oktober 2010

Det nye huset

I fjor kjøpte jeg og mannen min et hus. Vi hadde fått en liten pode, og bestemte oss for at det riktige var å kjøpe seg noe eget å investere i. (Egentlig tror jeg ingen av oss tenkte på investering på den tiden, vi trengte bare større plass og fant ut at det området vi bor i, er det mindre å betale lån enn husleie).

Vi hadde følgende møbler da vi kjøpte oss hus: en arvet Ikea sofa fra 50 tallet (skal si den var solid!), et gammelt kjøkkebord i stua, ei ny bokhylle fra Ikea, og resten av møblementet bestod av et gigantisk stereoanlegg i flere deler... 
 
Barneutstyret vårt derimot har aldri vært primitivt. Vi kjøpte vogn for rundt 9000 kroner, ei ny seng (bedside crib) til rundt 2000 kroner, nytt babybadekar, ny stellematte, ammepute, vi kjøpte selvasagt den beste vognposen vi fant, den beste babygymmen, den beste sengemadrassen etc.. Til og med håndklærne var dyre (ca 200 kroner stykket). Men jeg angrer ikke disse avgjørelsene. Jeg ville ha det beste, det fikk jeg. Og det kan brukes til de andre barna våre (når vi får dem....) 

Det tok ikke lang tid fra kjøpet til vi flyttet inn i eget hus. Huset er nydelig. Det er nyopppusset i lekre farger, og jeg bestemte raskt at den gamle sofaen skulle på dynga. Mest fordi jeg ikke lengre hadde lyst til å bo med gamle møbler som var slitte, fillete og med flekker som var eldre enn meg selv. 

Huset vårt er ikke så veldig stort, men i forhold til å bo på 50kvm, så ble det mye mer plass vi kunne fylle med møbler og ting. Jeg la planer og skrev ned alt jeg skulle ha. Spisebord, vitrineskap, skjenk, sofa, sofaputer, gyngestol, nytt stuebord, tv-benk, ny seng, nye gardiner, kommode til å ha i gangen, nye hyller, hjørnebord... og slik går lista videre. 

Jeg så også på det som en selvfølge at vi skulle innrede et gjesterom også, nå som vi endelig hadde 3 soverom, syntes jeg det var viktig å kunne ha en seng gjester kunne sove i. Og.. hvorfor ikke en dobbeltseng? Og en kommode til å ha på gjesterommet (det er jo viktig gjestene får et sted de kan putte klærne sine, ikkesant?)

Listene bare vokste. Men det gjorde ikke pengebunken. (Vi hadde spart opp rundt 20 000 kroner til møbler etc....) Pengebunken forsvant fort. Vi måtte jo for eksempel ha oss nye gardiner, gardinstenger og alt måtte jo matche. Og, hvorfor ikke investere litt når man først er igang...? Istedet for kjøpe noe man bare halveis liker.. 

Vi reiste til Ikea etter en uke for å kjøpe inn andre ting vi trengte, og det ble en Karlastad sofa, et vitrineskap, matchende spisebord og matchende stuebord... Vips så var pengene borte... Det var tomt lenge før jeg fikk innredet ferdig huset...

Jeg tenkte at det var jo best å få oss et kredittkort. Da får vi jo kjøpt det vi trenger tenkte jeg..., det er jo trossalt viktig med trivsel der man bor... Jeg visste også at jeg kunne få en nokså høy grense på kredittkortet mitt. Jeg tenkte ikke engang på tilbakebetalinger, alt som sto i hodet mitt var å skape trivsel i det nye hjemmet vårt.

Det var da Hallgeir Kvadsheim kom å reddet meg. For de som ikke vet hvem han er så er han den høye mannen med lite hår på hodet, fra Luksusfellen. Jeg så tilfeldigvis på tv3 en dag hos noen venner, da var Luksusfellen på. Det var et artig programkonsept tenkte jeg.... 

Da jeg dro hjem den kvelden fant jeg ut at programmet lå også på nett, så jeg bestemte meg for å se et par episoder (jeg kjedet meg litt..), etterhvert ble jeg hekta på programmet. 

Jeg innså at jeg var på vei til å gå i samme fella som mange før meg, som bare skulle ha trivsel i hjemmet sitt... Å innrede et hus med nye møbler koster flesk egnetlig! Og det virker som det er mange flere som meg som ser på det som en slags nødvendighet. Noe de bare må koste på seg, og mens de er igang, så kan de like godt kjøpe det dyreste..... Det er da Hallgeir sier "men du har ikkje råd til det...." 

Takk Hallgeir for at du forteller meg at jeg har ikke råd til det akkurat nå, jeg har ikke råd til å kjøpe meg en gyngestol eller ei ny seng, og i hvertfall ikke ei gjesteseng. Selv om jeg trenger ei ny badehylle så har jeg faktisk ikke råd til å kjøpe det denne måneden. Da får jeg heller bruke kreativiteten så lenge... 

Takk dere som viser oss deres mørkeste økonomiske hemligheter, dere er til stor inspirasjon for oss andre, dere lærer oss noe viktig. At vi faktisk ikke har råd til å nye ting selv om vi tror vi trenger det. 
Takk for at dere bretter ut inkassobunken deres så offtentlig, for det er så lett å få lån disse dager... Vi tenker sjelden over konsekvensene av å ta et forbrukslån eller skaffe oss et kredittkort. 

Og takk tv3 for at dere reddet meg fra å gå i den "nye-hus-fella"! Jeg har kjøpte en god del møbler, men det er lang vei igjen før jeg har alt vi trenger av møbler.... 

Det er så mange der ute som babler om trivsel i hjemmet, jo det er fint når man har råd! Men trivsel handler om mer enn en fin sofa, det handler om å få sove om natta uten å bekymre seg over kredittkort gjeld, inkassoer og regninger man ikke klarer betjene...



1 kommentar:

  1. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    �� carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett