søndag 31. oktober 2010

Hva hindrer deg å kutte forbruket? Komfort sonen din....

For noen år siden ble jeg kjent med en artig fyr, han kom fra en rik familie på østlandet men hadde flyttet til vestlandet for å bli eplebonde. Han klarte å kjøpe seg et hus med en eplehage på rundt 300 til 400 trær.

Man tjener ikke allverden med penger når man er eplenbonde. Men dette er en mann som vet å klare seg. Til tross sin høye utdannelse velger han å ikke jobbe så ofte, han jobber litt med det han er utdannet til, og litt deltid i en butikk som hjelp for venninnen som eier butikken. Likevel så har denne mannen mer oppspart enn det jeg kan drømme om på flere år.

Han lever på minimalt. Han er en av dem som tror på å leve på lite. Når han jobber på butikken så tar han med seg utgått mat hjem og fryser ned. Han kjøper ellers billig mat, eller bytter epler mot sauekjøtt og andre ting, han varmer opp huset sitt bare med ved (og kler alltid godt på seg). Han strikker, plukker blåbær og lager syltetøy av, han snekrer ting, og han kjører rundt med en gammel toyota. Det er beundringsverdig hvor lite han klarer seg på i måneden. Men ta ikke feil, jeg kommer ikke til å bli slik. Likevel har jeg masse å lære av han, han har nemlig turt å forlate komfort sonen sin, og funnet seg en ny.

Vi har alle en komfort sone som gjør at vi ikke klarer å senke forbruket vårt. Vi skal jo selvsagt ha en komfort sone, for mat skal vi ha på bordet og tak over hodet. Men denne sonen kan også være for stor. Vi kan ha for store behov i forhold til hva vi egentlig trenger.

Ta meg for eksempel. Jeg er opptatt av sunn mat, og helsa mi kommer foran økonomien. Det ser jeg på som riktig. Jeg kommer ikke til å vie mitt liv til utgått mat og dårlige produkter for å spare mer. Helsa mi kommer først. Men noen ganger må jeg åpne horisonten min og forlate komfort sona. Selv om det står First Price på produktet, så trenger det ikke å bety at det er dårlig.. Jeg må lære meg å prøve....

Jeg har også andre vaner som jeg kunne spart på å bevege meg vekk fra. Jeg bruker kun sjampo og balsam fra frisøren, og jeg bruker vanvittig mye hårkur (den koster litt...). Det må da finnes produkter som er like gode, men billigere? Eller gjør det ikke? Jeg kan ikke vite det uten å prøve de først.. Hvordan vet jeg at ikke en rimelig sjampo kan gjøre håret mitt rent, pent og fuktet?

Jeg har også hatt ideen om at hver høst så skal jeg få et par nye sko, og ei ny jakke. Det er jo snart vinter og jeg trenger noe varmt på føttene og på kroppen. Men i år tok fornuften til. Jeg trenger ikke noe ny jakke, jeg har fem stykker i skapet.... fem varme jakker. Jeg har også 4 par vintersko som jeg kan bytte på å bruke, så det er slettes ingen fare med meg... Endelig brøt jeg en vane.

Jeg har likeså også hatt en vane fra jeg var liten med at jeg skulle belønne meg selv hvis jeg fikk en A eller en B på eksamen. Da har jeg siden videregående pleid å kjøpe meg et klesplagg eller noe annet jeg ville ha. Et for hver eksamen... Det har blitt en del klesplagg... I år skal jeg også belønne meg, men ikke med klær med med fond. 100 kroner per B eksamen og 150 kroner per A eksamen... Men burde jeg det? Er ikke jeg et voksen menneske? Er det ikke nok bare å få en god karrakter?

Mennesker er vanedyr, og det finnes vaner langt verre enn mine. Mens noen bruker pengene til å kjøpe seg mest mulig ting, bruker andre pengene til å kjøpe seg fant på mat, røyk og drikke. Eller man bruker alt for mye penger på mote og ytre skjønnhet. Det finnes så utrolig mange måter å bruke opp pengene sine på. Men for å bryte dette mønsteret så må man ut av komfort sonen sin... Man må tørre å prøve noe nytt for en gangs skyld...

Hva kan du klare deg foruten??

3 kommentarer:

  1. Jeg har skrevet litt om hva jeg gjør for å spare penger her: http://pengeblogg.bloggnorge.com/2010/08/02/hvordan-jeg-sparer-penger/

    Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om sunn mat. Jeg er også opptatt av å ta vare på helsa mi, men prøver samtidig å ikke la dette ødelegge økonomien min. Har funnet ut at det fint går an å leve sunt uten å blakke seg helt.

    SvarSlett
  2. Frisørshampo og hårkur kan du bestille fra lookfantastic.com eller strawberrynet.com for en langt rimeligere pris enn i frisørsalongen. Det går også an å kutte ned på bruken av denslags.

    Jeg har lagt bloggen din til i lista over økonomiblogger på Pengevett. Det blir spennende å følge deg videre.

    SvarSlett
  3. Pengeblogg: jeg leste artikkelen din, det er ei fin liste! Flott at du klarer å unngå å bruke bilen masse.

    Dragen: takk for det gode rådet! Nå fant jeg en god shampo! Det er en ære å bli lagt til på pengevett. Jeg har ikke registert meg der enda, men vurderer å gjøre det snart.

    SvarSlett