søndag 31. oktober 2010

God Morgen alle sammen, nå er det tid for økonomi.

 Brødbaking er en av måtene vi får til å holde matbudsjettet, samtidig som vi får i oss sunt og godt brød. Alternativet: First Price Kneip er jo vel så myk og billig, men den gjør ikke at jeg føler meg mett. Jeg skal ikke komme med noen påstander om næringsinnhold selv om det er veldig fristende, for jeg har ikke en pakke foran meg.

First Price kneip produseres av Din Baker. Lenge var den produsert av Bakers, men ettersom butikkene måtte kjøpe den inn til 8.90 kroner per stykk og selge den til 5.90 kroner så tapte de penger. Nå som Din Baker leverer brødet  er utsalgsprisen rundt 5.50 og butikkene går i hvertfall ikke med flere kroners tap. Også må vi huske at de taper jo på å selge billig brød, da de tjener mindre på dette enn et brød de selger ut for mellom 30 og 40 kroner.

Nå hører jeg at mannen min har satt igang med bakinga. Baking i dette huset er relativt enkelt, han blander alle melsortene han skal ha inn, tilsetter gjær, salt og diverse solsikkefrø, gresskarkjerner eller hva nå enn vi har bestemt oss for, deretter hever han det i en times tid, ruller brødene til emner, hever igjen, og steker dem alle på varmluft i ovnen. Det blir billigere (selv når du regner med strømmen vi bruker til både steking og oppvask av redskaper), og det blir et sunnere alternativ enn butikkbrød.

Vi baker for et par uker av gangen. Men vi er jo bare tre så det er lett for oss og bake. Ironien med bakinga vår, er at poden liker aller best kneip.

4 kommentarer:

  1. I min familie spiser vi ganske mye brød. Baker selv av og til, men vi kjøper også mye brød. Og når jeg kjøper brød, tenker jeg mye mer på at det skal være sunt enn at det skal være billig. Stort sett koster derfor brødene jeg kjøper rundt 30 kroner. Kunne selvsagt ha spart penger ved å kjøpe kneip, men syns det er verdt å betale noe ekstra for sunne brød.

    De fleste hevder og tror at hjemmelagde brød er sunnest, men er dette så opplagt? Jeg syns for eksempel det er vanskelig å få brød til å heve skikkelig dersom jeg bruker noe særlig mer enn 50 % grovt mel. I de groveste kjøpebrødene derimot (de med 4 av 4 på "grovhetsskalaen") er det ofte langt mer grovt mel enn dette, og de er likevel luftige og gode. Er det bare jeg som er en dårlig baker, eller er det flere som sliter med å få luftige brød når de bruker for eksempel 80 % grovt mel??

    SvarSlett
  2. Der har du et poeng, det er ikke sikkert at hjemmebrød er det sunneste alternativet. Jeg skal se om jeg kan regne litt på det.... Men jeg vil si det kommer an på hvor du kjøper brød.

    Jeg har selv jobbet i butikk med bakeri, hvor de selger "luksusbrød" ut til nesten 40 kroner brødet, disse brødene skulle jo være veldig sunne, men jeg fikk alltid intrykk at de ikke var det. De kom frosne til oss, og det eneste man måtte gjøre var å putte de i steikeovnen... Likevel er det ikke dermed sagt at de ikke er sunne likevel.

    Vi sliter også med å få brødet til å ese når vi baker grovt. Særlig når vi baker med jyttemel. Vi har noen venner som får det til veldig godt, jeg skal spørre hva de gjør...

    SvarSlett
  3. Jeg kjøper aldri brød lengre. Bruker ca 75% grovt mel. Den oppskriften jeg pleier å bruke er:

    400gr byggmel (sammmalt)
    900gr sammalt grov hvete
    500gr siktet hvetemel
    250gr helkorn hvete
    50gr gjær
    3 ss soyaolje
    ca 1.4 liter vann.

    Kan med fordel romtemperere gjær og olje før bakingen.

    - bløt helkorn i kaldt vann natten over
    løs opp gjær i vannet som er lunkent og bland i alt melet. Deigen skal være ganske klissete her. Jeg pleier å blande med ei sleiv i en stor bakebolle. Lar det heve til deigen har blitt dobbelt så stor (tiden det tar avhenger av temperatur). Deler deigen på tre og knar hver del godt med nødvendig mengde mel for at den skal få passe konsistens. Bør ikke bruke for mye mel, da blir brødene tunge og harde. Deigen kan godt være litt klissete. Legger deigen i smurter former og steker 1 time ved 200 grader. Jeg snur formene på hodet siste kvarteret. Da blir brødene jevnere stekt og blir spøere i bunnen også.
    Avkjøles på rist. Butikkbrød blir aldri det samme etter å ha blitt vant med å bake selv!
    Jeg deler brødene i to og fryser raskt etter at de er nogenlunde kalde. De blir nesten like gode som ferske hvis de fryses raskt.

    SvarSlett
  4. Anonym, takk for oppskrifta! Jeg skal prøve den til helgen :o)

    SvarSlett