torsdag 28. oktober 2010

Røyk, en budsjettpost.

Min mann røyker, noe som ofte har ført til krangler. Jeg sluttet å røyke flere år før vi fikk barn, han lovte å slutte, men det ble aldri noe av.

Jeg har ofte gjort den feilen at jeg har mast på han om å slutte, men det er virkelig ikke veien å gå... La røykerene være i fred, for å mase på dem, gjør ting bare verre... Man må få lov til å ta valg selv når man er blitt voksen.

Men... noe av det som irriterte meg da vi fikk barn, var nettop utgiftene. Penger som fløy rett ut av vinduet, eneste spor var noen stygge sneiper. De som røyker (eller bor med en røyker) vet at det går gjerne flere tusen kroner i måneden. Det er lite kjekt å vite at jeg må jobbe i 3-4 hele dager for å få råd til hans månedsforbruk i røyk. Etter en god krangel satte vi oss ned for å prate om det, og ble enige om et kompromis. Nemlig å sette av et beløp hver måned til røyk.

Vi har et sparebudsjett og ikke allverdens midler å gå på for tida, så beløpet som ble satt av er mindre enn de fleste røykere bruker på røyk. Mannen min lagde et beløp han (trodde) han kunne leve på. Det viste seg å være hardt. Jeg tror nemlig ikke at røykere ikke er helt klare over hvor mye de egentlig bruker på røyk i måneden. Det var i hvertfall en vekker for min mann da han fant ut hvor mye han egentlig brukte på røyk i måneden.

Han røkte rundt 10 sigaretter hver dag, men etter han så hvor mye penger som gikk til røyken, har han gått ned til to-tre røyk om dagen.. Og slutten er god, han får nyte røyken sin, og jeg har slutta å sutre over at han røyker.

I tilegg har vi funnet en måte å la pengene strekke enda lengre. Ingen av min kjære sine venner røyker, det er bare han, slik at når de er ute å reiser kjøper de med røyk til han for taxfree kvoten sin. Røyk på taxfree koster rundt 200 kr for fem pakker tobakk. I Norge koster en pakke tobakk rundt 180 kroner....

Konklusjonen: inngå et kompromiss. Det er ikke alle som vil høre på helseårsakene, men penger derimot snakker ganske høyt når man ikke har så mye til overs.

2 kommentarer:

  1. En av måtene jeg sparer penger på, er ved å minimere forbruket av tungt avgiftsbelagte produkter. Jeg røyker ikke, snuser ikke, bruker bilen minst mulig og er forsiktig med alkohol. Forstår at dette kan høres snusfornuftig ut (no pun intended ;-), men jeg har valgt å prioritere bygging av formue og er opptatt av å ta vare på helsa mi. Andre må selvsagt få ha sine prioriteringer og mål.

    SvarSlett
  2. Jeg selv prioriterer likt som deg, og er helt enig i at røyk er bortkastede penger, men jeg og han måtte inngå et kompromiss... for selv om jeg liker å spare, så har har ikke han lyst til å være foruten tobakk.

    Jeg skulle ønske vi kunne klart oss uten bil, men vi bor 10 km unna barnehagen, og det er ikke noe rutegående tilbud dit..

    SvarSlett