lørdag 30. oktober 2010

Lørdag er nasjonens handledag

På lørdagsmorgen får jeg sove lenge, dvs. helt til klokka ni om morgenen(istedet for klokka 6-7) da poden våkner. Disse ekstra sovetimene er en gave fra min mann fordi jeg tar meg av å handle inn mat.

Så hver lørdagsmorgen sniker jeg meg inn på badet ved ni tida og prøver å komme ut igjen seende halveis anstendig ut. Etter å ha svelget i meg frokosten, lekt med poden, og konversert med min mann om hva slags frukt og grønt han vil ha denne uka, så er det å sette seg i bilen med de store miljøvennlige posene. (I dag er første dagen på flere uker jeg faktisk har husket på å ta med disse....Takk T.)

Parkeringshuset er selvsagt fullt. Så jeg må kjøre enda en runde for å få plass. Heldigvis pleier sjelden parkeringsvaktene å jobbe på en lørdag her hvor vi bor, så jeg tar sjangsen på å ikke betale parkeringsavgift. Får jeg bot så får jeg bare tenke at jeg skylder dem nok de pengene uansett, dette er ikke særlig økonomisk, men jeg har ikke mynter på meg...

Hver måned lager vi en 5 ukers liste over middagsmat, og alt av mat som er tørt, har lang holdbarhetsdato eller kan fryses ned kjøpes da inn. Heldigvis er det ikke den lørdagen i dag. I dag er det dagen for å kjøpe inn:

appelsiner, 3 grapefrukt, granateple, bananer, ingefær, søtpotet, to avocadoer, brokkoli og tomat

8 yoghurt beger for voksne og 6 pakker til poden. Biola, 7 liter melk, rømme, mat yoghurt og smør,

skinke, fersk leverpostei, makrell i tomat
havrefras (for det har jeg gått tom for), barneyoghurt

grovt mel til å bake brød med, fersk gjær,maltekstrakt
en kneip til poden (er ikke så glad i pappa sitt grovbrød)

Italiensk salat, tunfisk,

Meiseboller  (vi mater fuglene)
Og.. en halv liter cola i tilfelle noen blir dårlige. (cola er en fantastisk god "medisin" hvis man blir dårlig...)

Neida denne innhandlingen var slettes ikke så ille... Om to uker så vet jeg at det blir anderledes.. da skal nemlig alt fra kjøtt, mel, sukker, syltetøy til poteter handles inn... Det blir en stor vogn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar