mandag 1. november 2010

Jeg har gjort det jeg og...

I helga røk mobiltelefonen min. Jeg er avhengig av å ha mobiltelefonen. For tiden lever jeg av å være tilkalligsvikar de dagene jeg ikke har undervisning. Da ringer telefonen ofte ved 7-8 tida på morgenen, og den blide sjefen min spør pent om jeg har tid til å jobbe. Tilkallingsvikarieringen er i hvertfall halvparten av levebrødet mitt.

Jeg trenger også å ha mobilen til å orientere meg hvor min mann befinner seg hen, når vi skal hjem om dagen. Vi har en bil og to forskjellige arbeidsplasser, busser er det ikke så lett å finne her vi bor...

Men nå har jeg i hvertfall etablert mitt behov for å ha en mobiltelefon. Det gjorde jeg også på lørdag, og fant fort veien til Elkjøp. Der fant jeg meg en mobiltelefon. Jeg bruker allerede et billig One Call Abonoment for 200 kroner ut året (nei jeg får ikke betalt for denne reklamen dessverre...), så jeg ønsker ikke bindingstid. Jeg kikket og kikket og fant meg omsider en mobiltelefon jeg tenkte at jeg kan leve godt med. I en grei prisklasse. Like under 2000 kroner.

Problemet var at jeg hadde ikke så mye penger å bruke på mobil denne måneden. Jeg tenkte lenge på om jeg heller skulle kjøpe en for 400 kroner, nei tenkte jeg.... det blir bortkastede penger.. Så jeg kjøpte meg denne telefonen jeg ville ha. PÅ KREDITT......

2 måneders betalingsutsettelse for kroner 99. Joda.. det var nå greit nok tenkte jeg...  Men så viste det seg at ikke bare hadde jeg kjøpt en mobil på kreditt... neida.. jeg hadde også søkt om et kredittkort fra IKANO bank på 40 000 kroner... med... 30% rente dersom det skulle gå til forfall....

Dette er et veldig knepent triks syntes jeg... at man faktisk får et kredittkort på 40 000 kroner.. og med 30% rente... tenk om jeg hadde kommet til å bruke de 40 000 kronene og måtte betale den høye renta.. Ja.. det er sikkert mange der ute som faktisk gjør det, og det er jo slik IKANO og andre tjener penger..

Så snart kortet kommer i posten skal jeg klippe det opp i biter å sende det tilbake til IKANO... Og regnina kan jeg betale ved hjelp av sparekonto.

Tanke til neste gang: Hastverk er lastverk, neste gang skal jeg vente til en ukedag og gå i banken der sparepengene bor...

5 kommentarer:

  1. Det er ihvertfall godt at du tenker å betale regningen med en gang, selv om det vil gå ut over sparekontoen din :)

    De burde være et prinsipp for de fleste å ikke bruke penger de ikke har til forbruk. Det er så mye bedre å alltid ligge litt på forskudd enn å ligge litt på etterskudd, og samtidig er det så altfor mye lettere å havne i økonomisk rot og uføre når en først har gått i gang med forbrukslån og kredittkort. Det verste er egentlig unskyldningene jeg hører om hvorfor folk tar opp forbrukslån og kredittkort. De har ikke råd her og nå. Men ok, hvis de ikke har råd her og nå, hvor mye bedre vil det bli å ta opp lån? Hvor mye bedre råd får en da i morgen når det skal betales tilbake igjen? Nei, da er det bedre å leve stramt en periode og spare opp en god buffer og slippe å måtte bekymre seg.

    Når det kommer til mobiltelefoner, så innså jeg for en god del år siden at jeg strengt tatt kun har brukt for å ringe og sende meldinger + diverse andre standardfunksjoner som vekkerklokke, kalkulator, kalender, men det følger jo med absolutt alle mobiler. Samtidig innså jeg også at joda, det er jo kult med nye duppeditter, men er det verdt prisen? Så for å gjøre historien kort så har ikke jeg knapt brukt en krone på mobiltelefoner de siste 7 årene. Hvordan? Det finnes alltid mange "gamle" mobiler liggende rundt som ingen bruker lenger. Så da er det jo strengt bare å spørre om du kan få eller bytte mot en bitteliten sum, vin eller kanskje en tjeneste. Får du nei, så får du nei. Er ikke verre enn det, men jeg har ihvertfall alltid endt opp med en mobil på et eller annet vis :) Og når jeg skriver gamle så er jo det veldig relativt da mange har ganske nye mobiler liggende rundt som de aldri bruker.

    SvarSlett
  2. Enig med Aksjebloggeren i at man i utgangspunktet aldri bør bruke penger man ikke har til forbruk. I ditt tilfelle var det jo nærmest et nødstilfelle, men sparepengene dine burde være tilgjengelige til enhver tid. Er de ikke det, vil de ikke fungere som en reell buffer når småkriser oppstår. "...gå i banken der sparepengene bor..." høres fryktelig gammeldags ut ;-)

    Strengt tatt er alt man bruker penger på lånefinansiert så lenge man har lån. Jeg har for eksempel boliglån, og det betyr egentlig at bussturen til jobb i dag ble lånefinansiert ;-) Dette er dog mest flisespikkeri fra økonomer som meg, med minimal praktisk nytteverdi ;-)

    SvarSlett
  3. Aksjebloggeren:jeg vil nok påstå det går hardere utvoer kontoen om man ikke betaler slikt i tide... Du har gode ideer til hvordan å spare penger på mobiltelefoner, det var smart. Hadde jeg spurt noen av mine single eneboende venner så hadde jeg sikkert fått velge mellom flere mobiltelefoner som var langt mer moderne enn den jeg hadde.... :o) Jeg tenkte rett og slett litt raskt.

    Vidde: Jeg har en regel om at store pengebeløp trenger man som oftest ikke i helgene. Og jeg hadde jo kunnet vente til mandag.. Mannen min har trossalt mobiltelefon. Det var egentlig en hastig og litt dum besluttning...
    Nettbanken vår viser sparekontoen, men penger kan ikke flyttes derfra. Jeg foretrekker det slik. Vi har et nært forhold til banken vår (det er en liten lokalbank), og det er så lett å overføre små "dille" beløp til forbruk fra sparekontoen om den står åpen på nettbank. Eller har du noen gode argumenter for ting som kan oppstå en helg slik at jeg trenger penger kjapt...?

    SvarSlett
  4. Ser at du har gode argumenter for å ha sparepengene der du har dem, så da syns jeg det er helt greit. Mangel på tilgjengelighet er faktisk en meget effektivt sparemetode :-) Det beste eksempelet på dette syns jeg er penger plassert i egen bolig. Disse pengene er så vanskelig tilgjengelige at de fleste anser sin bolig som sin beste investering. Hadde de samme pengene vært plassert på en bankkonto eller i aksjefond, hadde trolig mange brukt deler av dem til forbruk. "Hmmm, er så fryktelig sulten. Jaja, har jo penger på kortet" versus "Hmm, er så fryktelig sulten. Kan jo prøve å selge noen kvadratcentimeter av huset mitt" ;-)

    SvarSlett
  5. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett