søndag 14. november 2010

Hvordan DU kan handle inn mat til en hel måned.

I innlegget mitt under, kan du lese hva jeg handler inn av mat til en hel måned, men for de fleste kan dette bli langdryg lesning om kjøttdeig, leverpostei og frokostblandinger. Her skal du få ei liste over hvordan nettopp du kan handle inn mat for en hel måned.


  1. Det er først og fremtst viktig å lage ei middagsliste over hele måneden. Sett opp ei liste, helt frem til neste lønningsdag over hva du skal spise til middag. Dette kan vil gi deg flere gevinster enn bare det økonomiske, du får se hva du faktisk spiser, og har mulighet til å variere maten din litt mer. 
    2. Ting du kan handle inn å fryse: Kjøttdeig, Koteletter, Fisk (kjøp frossen fisk), Ost (del opp i porsjoner og frys... dette går fint ann).  Se over middagslista di, ser du kjøttdeig på lista skriv ned kjøttdeig, deretter setter du en strek etter kjøttdeig for antall middager du skal ha det til. Så må du tenke hvor mye kjøttdeig du bruker, er du bare en person, så er det en halv pakke. Når du kommer hjem fra butikken med pakkene med kjøttdeig, åpne de, og frys halv og halv kjøttdeig. 

3. Tørrmat: Tørrmat som for eksempel, ris, pasta, frokostblandinger, pakker med saus, mel, sukker etc, dette kan du lagre i skapet ditt. Se over middagslista di, skriv ned. Det kan være vanskelig å regne ut hvor mye frokostblanding som går, men prøv deg frem. 

4. Hermetikk: hermetikk er holdbart lenge, finn ut hvor mange bokser hakkede tomater du trenger, eller ananas, kjøp inn. Men ikke kjøp inn mer enn du trenger (med mindre det er tilbud på noe du bruker mye av)

5. Dessert. Vær ærlig med deg selv, kan du ha godteri stående i skapet uten å konstant spise? Hvis ja, så kjøp inn det du skal ha. Har du andre huset som ikke kan holde seg unna, så bare gjem godteriet fra dem.
En boks med iskrem er forresten kjekt å ha i frysere, og noe søte kjeks i skapet i tilfelle gjester. (Som sagt såfremt du klarer å holde fingra unna fatet) 

6. Melkeprodukter:
Dette må du handle inn en gang i uka, så her handler du bare inn for neste uke. 

7. Pålegg: 
Det er en del pålegg du kan handle inn å oppbevare i en måned og lengre, for eksempel syltetøy. Kjøttpålegg derimot kjøper du fersk hver uke

8. Frukt og Grønt: 
Poteter kan du som oftest handle inn og oppbevare kaldt. Kjøp en måneds rasjon av poteter. Salat kan du ikke gjøre dette med, så det må du ta ukentlig. Men trenger du salat hver uke? Tenk over hva du faktisk spiser. Hvis du ikke liker salat, og ingen andre heller finnes det andre sunne ting du kan kjøpe. 


Selv om du tar denne turen til butikken, så må du ta deg en tur en gang i uka for påfyll av frukt, melk, egg, pålegg etc. Så det er ingen stor krise om du glemmer noe. 

Har du ikke handlet inn for en uke av gangen enda engang, må du prøve dette i et par uker først, så ser du fort hva du trenger i løpet av en måned. 

Dra alene!!! Sett igjen ungene med pappa, bestemor eller betal noen andre for å passe dem. Du trenger ikke små som flyr rundt beina dine og maser om godteri.

Fordeler med å handle inn for en måned av gangen: 

  • Det er tidsbesparende og energibesparende, å handle inn middag rett etter jobb er slitsomt.
  • Du har alltid mat i huset når du trenger den.
  • Det er økonomisk
  • Du får en oversikt over hva du faktisk spiser på godt og vondt, kanskje det er noe du vil endre med kostholdet ditt? 

Under ser du hva jeg kjøper inn for en hel måned av gangen....

Og slik fyrer du billigst. 

7 kommentarer:

  1. Oi.. og jeg har mer enn nok utfordring av å handle inn uke for uke... Jeg lar meg lett imponere av ditt regime.

    SvarSlett
  2. Ja, hehe, sliter nok også med å handle for en uke her også, så en måned blir nok litt for mye for meg. Ikke hadde jeg hatt plass til det heller. Men imponert her også! :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk :o) Sånt er hyggelig å høre!
    Det er litt slitsomt nettopp den lørdagen alt skal handles inn, men det anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett
  4. Imponert over hvor grundig du går til verks for å spare penger :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har selv vært og handlet i dag og spart 200 kroner. Ikke på mat, men på klær.

    Det var tid for litt kleskjøp igjen. Jeg trålet et større kjøpesenter for å finne bl.a. bukse. Skal du ha noe som holder så er bukse dyrt. Men jeg fant to butikker som hadde samme bukse. Den første jeg gikk til skulle ha 1.000 kroner. Så fant jeg den samme buksen i en annen butikk like bortenfor til 799. Helt identiske. Men dessverre hadde ikke den billigste min størrelse. Det hadde imidlertid den dyreste, så jeg gikk til den dyreste og fortalte at nabobutikken hadde buksen til 799 i en annen størrelse, men at jeg ville bestille den der - hvis jeg da ikke fikk kjøpt den til 799 istedet for 1.000 hos dem. Ekspitøren tenkte litt og gikk med på å slå ned prisen fra 1.000 til 799. Dermed kjøpte jeg den hos ham og sparte 201 kroner. Det er ikke alle som er komfortable med å prute, men det er verdt et forsøk :)

    SvarSlett
  6. Veldig greit å se hva du handler inn for en måned. Jeg har tenkt å bygge meg opp et basis sortiment, og handle det inn en gang i måneden. Og kanskje egen post i matbudsjettet?

    SvarSlett
  7. Takk Vidde :o)
    Anonym, det var et godt råd, og igrunn en ærlig sak å prute om syntes jeg. Det er rart folk ikke pruter mer i klesbutikker, innkjøpsprisene er jo veldig lave. En genser til 200 kroner koster kanskje bare rundt 50 kroner å kjøpe inn.

    Alltid blakk, det er en god ide! For hver måned har et slags basissortiment. Du kan se litt lengre ned, så ser du hva jeg handler inn...

    SvarSlett