lørdag 20. november 2010

Å miste fokus.

Det er liten tvil om at det lønner seg å sette opp et budsjett for hver månedslønn, og hva den skal gå til. Etter noen måneder med busjett og regnskapsføring ser man raskt hvor pengene vanligvis går hen, samt at man må regne med sesongen (har man barn betyr det parkdresser og ull om høsten og vinteren). 

Når jeg setter opp budsjett har jeg lett for å gremme meg over enkelte av postene som jeg sytnes burde kortes ned (her er budsjettet mitt for denne måneden). Så jeg barberer de godt, litt mer enn jeg behøver. 
Det er viktig å spare penger, og etter helsa vår så kommer sparing, 10% av inntekt. Uheldigvis har vi hatt måneder med lite inntjening, så sparingen kunne kanskje ha vært noe lavere de månedene, men... sparepenger er viktigere å ha enn nye klær eller dyre dupeditter. 

Denne måneden derimot føler jeg at fokuset mitt ikke er helt på topp. Jeg har begynt å jobbe fullt, og jeg er veldig glad i jobben min. Men med jobb føler en ting til med, noe å ha på seg. Klesskapet mitt er igrunn fult nok som det er, men ikke årets mote. Det er vel lettest å holde seg unna folk, da får man sjelden lyst til å fornye garderoben, men det går jo ikke. 

Å lære seg å leve på lite penger tror jeg er viktig, uansett hvor mye i inntekter man har, for pluttselig en dag står man der uten noe særlig inntekter. Noen mennesker mister jobben, og finner ikke ny, andre blir syke og får ikke sammen lønn, andre igjen går for eksempel konkurs. Da hjelper det lite at man har tjent masse penger, med mindre man faktisk har oppsparte midler. Jeg tror at alle må lære seg å leve på lite, for å kunne greie det om noe skulle intreffe. 

Målet mitt er å leve på lite penger en god stund, og ikke øke forbruket like mye som inntekten stiger. Da kan jeg nemlig spare penger til ting jeg virkelig har lyst på, for eksempel en ferie til Påskeøya. 

Men denne måneden har jeg gått litt ut i gamle vaner igjen, jeg har nemlig vært å shoppet, over dobbelt av det som er i busjettet mitt. Det er ikke så lurt. Det er lett å miste fokuset, alle gjør vel det fra tid til annen, men hvordan drar vi oss inn igjen? Ikke bare når det gjelder penger og budjsett, men også når det gjelder skole. 

Har du noen gode råd? Hvordan drar du deg inn igjen når du mister fokuset?

8 kommentarer:

  1. Når jeg har har brukt for mye penger, så prøver jeg å legge det bak meg. Lese om emnet. Legge nye planer framover. Tror det viktigste er at en glipp, ikke ødelegger alt.

    SvarSlett
  2. Å shoppe moteplagg rett før jul er lite smart. Prisene halveres under salget etter jul (ev. etter nyttår)...

    SvarSlett
  3. Jeg fyller 18 om noen dager, og liker å spare. Jeg liker tanken om å ha "noe ekstra" i banken som jeg kan støtte meg på. Mens jeg starter BSU-sparing, drar folk i klassen min til London og København. De sier alltid: "Jeg vil gjøre som jeg vil. Jeg har et liv, og bruker penger som jeg vil. 40 000 kroner ekstra i banken hjelper ikke uansett når man blir voksen."

    40 000 er kanskje ikkje så mye. Men når de ikke lærer seg til å spare, tror jeg de kommer til å slite... jeg har det jo fint jeg også. Drar på fester, kjøper meg kanskje et nytt plagg i måneden, kjøper meg en ismocca når jeg føler for det.

    MEEEEN... jeg faller jo av jeg også, av og til. Kjøper en litt for dyr kjole. Får alltid så dårlig samvittighet, så er lenge mellom hver gang. En stor utgiftspost for ungdommer er klær. Jeg har laget meg mange nye klær av gamle ting jeg har funnet i skapet mitt og mammas gamle greier.

    JEG drar meg inn igjen ved å ikke ha kontanter. De tar ikke kort på skolen, og det fungerer. Da går det ikke 10 kroner her og 10 kroner der.

    SvarSlett
  4. Alltid Blakk; ja det er nok rett, å ikke banke seg selv opp for mye...

    Astrid: 40 000 kroner er mye penger til å være nesten 18, det betyr at du kan få et huslån på 400 000 kroner i dag (vel.. når du er 18). Det er mange som lever på kredittkort og tror at det er frihet å bruke penger, men tro meg, du kommer til å få enda større frihet enn dem når du er eldre ettersom du sparer. Jeg hadde ikke så mye penger da jeg var 18 år... så lykke til med BSU! Renta er god, så dette blir nok bra!

    SvarSlett
  5. Thank you! Ja, jeg gleder meg faktisk, nesten. Mens andre bruker barnebidrag og stipend på alkohol og klær, går mitt mest til sparing. Men kose seg, det må man uansett av og til. :)

    SvarSlett
  6. Å holde fokus er ikke en kamp man vinner en gang for alle, men noe man må jobbe med kontinuerlig. Jeg har skrevet litt om hva jeg gjør for å beholde motivasjonen og fokuset her:

    http://pengeblogg.bloggnorge.com/2010/01/08/pengetips-47-behold-motivasjonen/

    SvarSlett
  7. - Ikke gi opp selv om du syns du burde prioritert anderledes. Det er bare å hive seg frampå igjen. Ikke fra neste måned, men med en gang.

    - Husk å ha rom for utskeielser i budsjettet. Hvis du strammer for mye inn hele tiden, blir utskeielsene desto større (og gjerne flere) når du først begynner å skeie ut.

    SvarSlett
  8. Astrid: Jeg digger tankegangen din ;) Du vil nok aldri angre på at du har den innstillingen du har med penger! Stå på videre! Hvis en er vant med å bruke opp alle pengene sine, så er det vanskelig å slutte med nettopp det. Gode sparevaner så tidlig som mulig er gull verdt senere i livet.

    Det er lov å miste fokus nå og da så lenge du har fokus på det, og det har du jo siden du skriver et innlegg om det ;)

    SvarSlett