fredag 5. november 2010

Kjøleskapet ditt spiser penger

Sist lørdag fortalte jeg om min ukentlige handletur, og om matlistene vi skriver en gang i måneden. Det jeg derimot ikke fortalte om var et annet forarbeid vi gjør hver uke (prøver å få gjort hver uke er vel rettere sagt). Vi rydder og vasker kjøleskapet. 

Vi har et stort kjøleskap, og har tidligere opplevd å måtte kaste masse mat fordi vi ikke hadde helt oversikten over hva som var der. Nå derimot har vi kjørt en strengere linje, hver fredag skal kjøleskapet vaskes og ryddes. All gammel mat kastes og hyllene i kjøleskapet blir vasket. Det er en kjapp jobb om man gjør det ofte, den går unna på ca 20 minutter. 

Dette er også en jobb som betaler godt. Vi får nemlig oversikt over all maten vi oppbevarer der, og når det begynner å bli på høy tid den blir brukt opp. Noe mat kastes jo selvsagt, men det er en heller sjelden opplevelse for tida. 

Vi har et sortert kjøleskap. Kjøttpålegg og annet kjøtt er i øverste hylle. Kjøttpålegget holdes avskilt fra kjøttet som er tatt inn til tining for å ha til middag. (det sistnevnte er alltid pakket i plast, og har sitt eget hjørne)

Deretter kommer melkeproduktene som yoghurt, rømme, ost, osv. 

Så kommer egg, fiskepålegg, kaviar etc. 

Så er det en tom hylle til middagsrester, dessert, kaker som blir bakt osv. 

Nest nederst har vi syltetøy, røbeter i lake, oliven etc... 

Og helt nederst er det frukt og grønnsaker. 

Kjøleskapet vårt er organisert etter hva som trenger mest og minst kulde. Øverst i kjøleskapet er det som regel kaldere enn nederst (det er i hvertfall slik i vårt), derfor oppbevarer vi kjøtt og ost, fisk og egg i de øverste hyllene. Slike varer trenger å ha det kaldt for å få en god holdbarhet. Frukt og grønnt derimot er det motsatt med, de skal ikke ha det så kaldt, ellers kan det hende de fryser for mye. De holder seg lengst nederst i kjøleskapet. 

Om jeg vasker hele kjøleskapet så grundig at jeg tar ut all maten og ut alle hyllene, eller om jeg bare tørker av hver enkelt hylle så resulterer det i det samme; jeg får nemlig se all maten som oppbevares, fordi jeg må flytte ut eller rundt maten for å få vasket. Når jeg da skriver den ukentlige handlelista på lørdagsmorgen så vet jeg hva jeg har i kjøleskapet av mat, mat som jeg ikke trenger å kjøpe dobbelt opp av. 

Dette sparer oss for alt fra en femtilapp til noen hundrelapper i uka... 

Men det er uten å nevne den hygieniske fordelen ved dette. Man slipper å få matforgiftning fordi altfor gammel mat står i kjøleskapet og smitter annet mat, og vi slipper å bli syke av det.

Så... slik hindrer du at kjøleskapet spiser opp pengene dine. (også vet å kjøpe et kjøleskap som er energieffektivt... men det kan vi ta en annen gang...)


6 kommentarer:

  1. Wow, det må jeg si. Vasker kjøleskapet hver uke og har en fast plass til alt. Er du like organisert i alt du gjør, spår jeg deg en lys framtid :-)

    SvarSlett
  2. takk vidde... dessverre er ikke matskapet med tørrmat like organisert...
    men vi har spart en god del penger på mat siden vi startet med dette..

    SvarSlett
  3. Takk for gode råd om kjøleskapet. Jeg har ikke peiling på hvor man bør legge maten inni kjøleskapet. Jeg bare dytter det inn der det er plass, og da blir det tilfeldig fra gang til gang.
    Men i motsetning til deg så slipper jeg å skrive huskeliste før jeg drar på butikken. Jeg vet alltid hva jeg har, både i kjøleskapet, tørrskapet og skuffer. Når jeg er i butikken vet jeg automatisk hva som må kjøpes :)

    SvarSlett
  4. hvordan greier du å holde oversikten over tørrskap? noen råd?

    SvarSlett
  5. Jeg har ingen råd for hvordan holde oversiktene over tørrskapet, har bare en god husk og vet hva som må kjøpes inn hvis jeg er innom butikken etter jobb f.eks. Når jeg går i butikken og ser i hyllene så vet jeg ved å se på varen hvilken jeg mangler og hvilken jeg allerede har. Er vel bare en egenskap jeg har :)

    SvarSlett
  6. Jeg har samme system med vasking og oversikt. Grønnsakene er i øyehøyde så vi skal se dem først - vi har ikke så mye som trenger å stå kaldere enn resten, så det funker for oss.

    SvarSlett