tirsdag 9. november 2010

Spare til barna.

Hva slags sparingform lønner det seg å spare i til barna? og hvor mye?

I vår husholdning har småen en flere tusen på sparekonto og flere tusen i fond. Dette er gaver fra gavmilde besteforeldre, oldeforeldre, grandtanter og andre venner og slektinger.

 Til bursdager, jul og dåp så får barn både gaver og pengegaver. Disse pengene setter vi alltid rett inn på konto, de er småen sine penger. Jeg forstår at folk kan behov for å bruke pengene til barna, men jeg tror at hvis man først låner av disse til å "kjøpe kaffe", så mister man fort oversikten, derfor lar vi dem stå der for å godgjøre seg.

Vi har ikke spart noe til småen selv. Det er det flere grunner til. For det første har småen ganske mye penger på konto, småen er første barnebarn, og siden det ikke enda er kommet flere barnebarn, så vet vi at småen kommer til å få enda mer penger i gave, for eksempel til jul. Da konsentrerer vi heller oss om det daglige så lenge, som å spare opp en buffer til husholdningen.





Småen sine fond. (bestefar jobber med fond, så her er det fond med høy avkastning, og han bytter fond dersom fondet skulle begynne å dale). Disse fondene står i bestefars navn så lenge, for vi vet hvor dyktig han er til å tjene, og vi vil ikke at småen skal miste utdanninsstøtte om 18 år. Men her kan du se hvordan du velger det beste fondet.

På småen sin sparekonto står ting i ro, som sagt sparer vi ikke. Vi kunne lett ha satt av en hundrelapp i måneden, men er da sparekontoen beste måte?

Jeg vurderer nemlig å opprette BSU konto til småen. Setter vi av en hundrelapp i måneden, så må vi også gjøre det når vi får flere barn, det har vi råd til. Og da blir beløpet rundt 1200 kroner i året per barn.
Etter 18 år, så blir dette i over kant av 20 000 kroner som er satt inn, pluss renta som kommer av dette. Småen går da glipp av i overkant av 4000 kroner i skattefradrag som småen kunne ha fått dersom småen ville klart å spare fullt BSU beløp.

Men ikke alle klarer å spare fullt BSU beløp. Å sette av 20 000 kroner i året er nærmest umulig dersom man studerer. Og når man er kommet ut i arbeidslivet så har man også store utgifter.

Så.. skal vi sette av en hundrelapp i måneden på BSU til småen? Hva syntes du? Og hva gjør du?

15 kommentarer:

  1. Med en så lang tidshoristont så gjelder det å utnytte universets sterkeste kraft. (http://aksjebloggen.com/hvordan-utnytte-universets-sterkeste-kraft/)

    Over så lang tid vil nemlig små forskjellig i avkastning bety enormt mye selv om det ikke føles slik underveis. Jeg tar eksempelet ditt med 1200 kr i året. Med 1% rente har du 23500 kr etter 18 år. Med 2% rente har du 25600 kr. Og hva blir det med 5% avkastning? Jo nesten 34 000 kr. Og med 7% avkastning har du faktisk doblet pengene til 41000 kr. Så her er det altså om å gjøre å få høyest mulig avkastning innenfor rimelige grenser for risiko. I dette tilfellet vil nok aksjefond være det beste med så lang tidshorisont. Og særlig da anbefaler jeg å kjøpe indeksfond som har veldig lave kostnader.

    En av de største sparefordelene med BSU er jo at en får igjen på skatten ved skattbar inntekt, så dette er nok noe som kan vente til de har skattbar inntekt.

    Dette er ihvertfall slik jeg ville ha gjort det :)

    SvarSlett
  2. Hei :) Er enig med Aksjebloggeren her. Indeksfond. Og i ditt eget navn, så slipper du å bekymre deg om overformynderiet :)

    SvarSlett
  3. Jeg ville ha satset alle pengene på Lotto. Spiller dere ofte, vil dere sannsynligvis vinne førstepremien ihvertfall én gang før småen blir voksen. Alternativt kan dere satse pengene på et pyramidespill. Ikke lovlig, men rikdom er nesten garantert. Øhhh...ja... ;-)

    Eller, hvis du absolutt vil være snusfornuftig, er jeg enig med Aksjebloggeren - aksjefond er "the weapon of choice" når det er snakk om så lang tidshorisont. Personlig syns jeg indeksfond er litt kjedelige, men det er jo absolutt det mest akademisk korrekte. De fleste aktive fond taper jo mot indeksen på sikt.

    SvarSlett
  4. Hehe, ja, lotto hadde jo ikke vært så dumt. Jeg kom faktisk over en fyr en gang som seriøst vurderte å satse alle sparepengene sine på lottokuponger en helg. (Det var snakk om noe sånt som 100 000 kr). Han mente at hvis han kjøpte så mange ulike kuponger en helg så ville jo sjansen vært helt enorm stor for å bli lottomillionær. Heldigvis fikk han lært seg litt grunnleggende statistikk av andre forummedlemmer den dagen :p

    SvarSlett
  5. Syns det passer med en omskrivning av et gammelt visdomsord:

    Den sikreste måten å vinne en million i Lotto på, er å spille for to millioner ;-)

    SvarSlett
  6. Haha :o Lotto.. det spiller jeg desverre ikke, jeg dagdrømmer derimot ofte om å bli en lottovinner, og hva jeg skal gjøre med pengene.

    Tror jeg skal skrive litt om det etter jeg har lest om indeksfond :o)

    SvarSlett
  7. Spiller ikke lotto her heller. Føler det blir litt feil å bruke penger på noe som har forventet negativ avkastning på 50% :p

    Jeg holder på å skrive et lengre innlegg på Nordnetbloggen om nettopp indeksfond, så der kan du nok lese litt mer om det når det kommer ut :)

    SvarSlett
  8. Det skal jeg gjøre :o) jeg sitter hjemme på sofaen i dag med en fæl influensa, så jeg har god tid. Men har jeg indeksfond? Om du klikker på sida mi som heter gjeld og konto så ser du fonda jeg har...

    SvarSlett
  9. Du har ingen indeksfond nei. Du har det som kalles aktivt forvaltede fond. Der betaler du gjerne 1-3 % i året i forvaltningshonorar til de som forvalter fondet ditt. Det viser seg, noe jeg kommer mer innpå i det innlegget jeg skriver, at aktivt forvaltede fond sjelden greier å slå indekser over tid etter kostnader er tatt med. Da kan det lønne seg å heller ha indeksfond som kun følger en spesiell aksjeindeks. Dette kalles passiv forvaltning og koster gjergne kun 0,5 % i året. Og som du jo nå har lest om universets sterkeste kraft, så får noen få prosentpoeng MYE å si over lang tid. Det er store diskusjoner rundt dette om det er best med aktive eller passive fond og det er nettopp dette jeg holder på å skrive litt om nå.

    Og hvis du lurer på hva en indeks er: http://no.wikipedia.org/wiki/Aksjeindeks

    SvarSlett
  10. Ser at dere har mest i Skagen Kontiki, et meget bra fond som har mottatt mange priser og utmerkelser. Hovedforvalteren for dette fondet er Kristoffer Stensrud, og han har meg bekjent ikke tapt mot indeksen et eneste år i sin lange karriere. Dette er faktisk veldig uvanlig, så med mindre han har hatt flaks (som er lite sannsynlig, i og med at han har holdt på så mange år), snakker vi om en særdeles dyktig fondsforvalter. Generelt er det mange fordeler med indeksfond, men godt forvaltede aktive fond gir den beste avkastningen. Problemet er selvsagt at for hver Kristoffer Stensrud er det veldig mange dårlige og middelmådige forvaltere.

    SvarSlett
  11. Dette har du helt rett i Vidde, og det er nettopp slike som han som fortsatt sørger for at det også finnes argumenter som også heller mot aktivt forvaltede fond. Skagen Kon-Tiki er faktisk et av de få aksjefondene jeg har.

    SvarSlett
  12. Jeg tror småen har warren wicklund for tiden, men jeg er usikker på hvilket av ww sine fond...

    SvarSlett
  13. men verken disse eller sparepengene regnes med i vår økonomi, det er småen sitt

    SvarSlett
  14. Sparing av BSU kan kun gjøres når barnet har fylt 13 år. :)

    SvarSlett