torsdag 4. november 2010

Hvorfor kan vi ikke dele pensjonspoeng ved skilsmisse?

Jeg ligger fortsatt godt an som kone, jeg har jobbet ved siden av studiene mine i flere år, og har tjent noen pensjonspoeng allerede. Han har ikke jobbet i fullt så mange år. Men på de siste to årene som han har jobbet, har han tjent slik at han har snart flere pensjonspoeng enn meg.

Jeg jobber 60-80% mens han jobber 100%. De dagene jeg er hjemme sitter jeg i hvertfall ikke stille, og det går langt mindre tid til å leke med poden enn det går til alle klesvaskene, vask av bad, kjøkken, stue, gangen, soverom, gjesterom og barnerom.... Og... skifte sengetøy, re opp sengene, vaske hyller etc... Dagene jeg er hjemme er slitsomme. Men når helga kommer har jeg da tid til å finne på noe med mannen min og poden. Det gjør det verdt det. Mannen min er svært fornøyd med denne ordningen.

Så hvorfor da kan vi ikke få delt pensjonspoengene våre? Jeg er hjemme og jobber for husholdningen. Dere som jobber 100% og har små barn vet hvor umulig det er at alt skal gå opp. Man er for sliten til å lage ordentlig mat hver dag og for sliten til å planlegge noe kjekt. Dessuten går helgene til husarbeid... Jeg er derfor hjemme slik at vi kan få mer tid som en familie.

Ved "vanlig" skilsmisse, så får man med seg ut det man tar med seg inn i ekteskapet og deler alt man har bygget opp sammen. Det syntes jeg er rettferdig. Så hvorfor da kan vi ikke dele pensjonspoengene våre? De man har tjent opp i ekteskapet?  Man lurer på på hvorfor man skal det, men jeg har noen gode eksempler.

I sommer skilte mora til venninna mi seg, hun er 62 år. Det var ikke frivillig fra hennes side. De hadde vært gifte fra de var 20. Han hadde funnet seg ei annen dame han heller ville være med. Men dette var ikke bare grusomt for mora til venninna mi, ettersom hun fortsatt elsket denne mannen hun trodde hun skulle tilbringe alderdommen med. Det ble også et sterkt økonomisk fall.

Hun hadde vært hjemmeværende i alle år, det var mest fordi han ønsket det, slik at han kunne bygge seg opp et eget firma. Han jobbet hardt på jobb, og hun hadde alt ansvaret for barna, huset også videre...
Men firmaet gikk det dårlig med, slik at han satt igjen med lite å dele med ekskona ved skilsmisse....

Likevel hadde han tjent opp en flott pensjonspott, og hun blir minstepensjonist om tre år... I mellomtiden må hun be Nav om hjelp.... Han derimot.. han har fått seg en god jobb hos et annet firma, så om ett års tid tjener han god lønn igjen... Slik kan han leve mot pensjonistilværelsen....

Dette er ikke noe særtilfelle... Du kan argumentere med at mora til venninna mi burde visst bedre... Hun burde ha jobbet, men hun valgte å støtte mannen sin.

Jeg syntes kvinner burde kunne velge å støtte mannen sin, uten å måtte gå å bekymre seg for at han kansskje drar fra dem og de blir sittende med ingenting... Hvorfor kan vi ikke dele disse pensjonspoengene ved skilsmisse? Man burde vel strengt tatt ikke gifte seg med noen man ikke kan dele pensjospoengene med?

Her er i hvertfall gode råd før vi får gjennom en slik ordning...

Og her er Tom Staavis inlegg om nettopp å dele inntekten innad i ekteskapet.

9 kommentarer:

  1. Ser de reklamerer vilt for ektepakt og særeie også. Min erfaring er at det ikke er verdt papiret det er skrevet på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Dr. Agbazara er en stor mand,denne læge hjælpe mig med at bringe tilbage til min kæreste, der bryder op med mig for et år siden med hans kraftfuld spell casting og i dag er hun tilbage tigger om at acceptere hende tilbage. så hvis du har brug for hans hjælp i et forhold eller ægteskab problemer kan kontakte ham på e-mail: ( agbazara@gmail.com ) eller WhatsApp ( +2348104102662 ). Og få løse dit problem som mig.

      Slett
  2. Lei av kvinner som blir forsørget. Hele tiden finner kvinner menn som tjener bedre enn seg og legger opp livet sitt etter det. Selv om du har knullet en som tjener 2mill, så skal du vel ikke ha det bedre enn ei som har jobbet i butikk hele livet?

    SvarSlett
  3. Men... du siste anonym her.. om du hadde lest artikkelen min så hadde du sett at dette handler ikke om slike kvinner. Det er ikke de jeg skriver om. Dessuten så får heller folk passe på seg selv, det finnes nok av menn som også gifter seg til rikdom. Da er det den rike som må passe på seg selv..., og vurdere om det faktisk er verdt å gifte seg med personen... Er ikke forholdet så godt at man kan dele pensjonspoeng, så bør man heller ikke gifte seg mener jeg... Ekteskapet er etter mitt syn ikke noe man skal gå lett inn i....

    SvarSlett
  4. Med mindre du bor på 2000cm3 så kan ikke jeg skjønne at det er så mye å vaske, det er så typisk dere kvinner å overdrive til den store gullmedalje, man vasker huset maks 1 gang i uke samme gjelder klesvask, ellers har du bare deg selv å takke.

    SvarSlett
  5. Du har nok verken barn eller kone skjønner jeg.. men vasking var nå heller ikke poenget med artikkelen...

    SvarSlett
  6. Innlegget ditt belyser noe veldig viktig. Selv har jeg måtte si fra meg en godt betalt jobb- grunnet turnus og at min mann har reise jobb. Ble da umulig for meg å fortsette i jobben. Det var naturlig at han fortsatte - for han som mann tjener jo selfølgelig tre ganger det kvinner gjør. Jeg er glad for at jeg kan prioritere barna, men bekymrer meg selfølgelig for fremtiden. Jeg jobber, men ikke like mye som før og det ser jeg jo på den oppsparte pensjonspotten.Det er aldri noen garanti for noe og en dag vil han kanskje ikke mer. Selv har jeg begynt å spare i et fond for å ha en liten buffer- om det er smart eller ikke vil jo tiden vise. jeg spurte han om vi kunne fordele poengene oss i mellom så jeg ikke ville komme så tapende ut av det, han sa han skulle tenke på det og undersøke saken. Men jeg har ikke hørt noe..Det er viktig å sette seg inn i dette- så en unngår å bli bitter og føle seg lurt slik som veninna til din mor.

    SvarSlett
  7. Dr. Agbazara er en stor mand,denne læge hjælpe mig med at bringe tilbage til min kæreste, der bryder op med mig for et år siden med hans kraftfuld spell casting og i dag er hun tilbage tigger om at acceptere hende tilbage. så hvis du har brug for hans hjælp i et forhold eller ægteskab problemer kan kontakte ham på e-mail: ( agbazara@gmail.com ) eller WhatsApp ( +2348104102662 ). Og få løse dit problem som mig.

    SvarSlett
  8. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett