torsdag 4. november 2010

Treningssenter, luksus eller noe alle trenger?

I fjor etter endt svangerskap fant jeg ut at atsmaen min hadde forverret seg, og at jeg ikke lenger klarte å trene noe særlig ute i kula. Men jeg prøvde, flere ganger, og det endte med det samme resultatet, vondt i lungene.

Jeg har trent aktivt fra jeg var 15 med ulik trening. Svømming, jogging og diverse stryketrening. Styrketrening er noe jeg alltid har trent på senter. Selv om jeg har matte hjemme, og et par små vekter og strikk til motstand så greier jeg ikke helt å motivere meg for styrketrening hjemme.

Kvinner trenger å trene. Særlig stryketrening er viktig for kvinner, ikke bare fordi selvtilitten er høyere når magen og armene ikke disser, men på grunn av at vi skal føde barn, og at det beskytter oss dersom vi skulle utvikle beinskjørhet. Jeg er i midterste kategori, jeg har tenkt meg en unge til, men jeg har ingen planer om å bli gravid før jeg får mer styrke i kroppen. Å gå rundt med en stor og tung mage er lettere dersom man er godt trent....

Menn trenger også å trene. Menn trenger å holde seg i form, for selvtilitten og for å prøve å hindre hjerte- og kar sykdommer (som sniker seg på etter pondusen er etablert.), og mange andre grunner som jeg ikke helt har oversikten over...

Så jeg lurer.. hvordan skal vi trene? Skal vi kjøpe inn utstyr selv og trene hjemne, eller skal betale for et medlemsskap på vårt lokale treningssenter?

Jeg kan argumentere godt for å trene på senter, men på mitt eneste lokale senter koster treningen 400 kroner i måneden pluss en innmeldingsavgift på 500 kroner.... Her må man være medlem i minst ett år...,  det blir den nette sum av 5300 kroner....  Det hjelper lommeboka lite at jeg vet med meg selv at jeg kommer til å benytte meg av treninga minst 3 ganger i uka, at det er sosialt, og at jeg får gratis personlig trener med på kjøpet som hjelper meg å tilpasse treninga.

Så hva er dette? Luksus som jeg burde spare inn penger på? Eller er det en nødvendighet som jeg bør sette av penger til?

Hva gjør dere andre?

7 kommentarer:

  1. Jeg er også medlem av et treningssenter. Der har jeg tilgang til tredemøller som gjør at jeg kan løpe året rundt og styrkeapparater som gjør at jeg kan trene variert styrketrening. I tillegg liker jeg godt å ta badstue. Jeg vil ikke kalle dette luksus, men samtidig er det ikke en absolutt nødvendig kostnad. Jeg kunne jo ha holdt meg relativt godt i form ved å trene hjemme også. Push-ups, situps og knebøy på stuegulvet fungerer utmerket det, så lenge man har selvdisiplin nok til å faktisk trene på denne måten. Utholdenhetstrening kan man trene ved å jogge og ved å kjøpe seg en ergometersykkel som man kan bruke om vinteren. Kombinerer man litt kreativitet med en god dose selvdisiplin, kan man komme langt uten å måtte betale flere hundre kroner i måneden til et treningssenter.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig i det at hvis man er kreativ og har selvdisiplin, så holder man seg i form ved å trene hjemme. Men jeg kjenner at kreativiteten og selvdisiplinen er ikke helt på topp etter at småbarnsfamilielivet begynte..

    SvarSlett
  3. God helse er ingen selvfølge, og for de fleste av oss er det mye opp til oss selv hvor god helse vi vil komme til å ha i framtiden. Vet du med deg selv at du trener mer ved å være medlem av et treningssenter, syns jeg du skal koste på deg å være medlem. Tving heller deg selv til å spare penger på andre områder. I Rich dad poor dad står det om at man ikke skal si til seg selv "det har jeg ikke råd til", men heller spørre seg selv "hvordan kan jeg få råd til dette?". Den siste måten å tenke på er mye mer positiv og stimulerer kreativiteten :-)

    SvarSlett
  4. råd kan jeg jo som du sier ta meg, men jeg har jo begynt dette prosjektet med å leve på lite, da føler jeg at jeg må revurdere de økonomiske valgene jeg tidligere har tatt. Det er mest derfor jeg stiller dette spørmålet....

    SvarSlett
  5. Vil jo si at du får ganske mye "bang for the buck" dersom du trener minst tre ganger per uke. Finnes jo nok av dem som er medlem av et treningssenter, men som nesten aldri trener ;-)

    Et godt råd er jo uansett å ikke kutte kostnadene for mye. De beste langsiktige resultatene oppnår man ved å finne en god gylden middelvei som man kan leve med over lengre tid. Klarer du totalt sett å kutte kostnadene slik at du kun bruker 80-90 % av inntekten hver måned, er du veldig godt igang :-)

    SvarSlett
  6. Hm... jeg satte opp et budsjett her tidligere, og neste uke kommer regnskapet for september/november, så får vi se om jeg lever på 80-90% av inntekten min....

    SvarSlett
  7. jeg mener.. neste uke så legger jeg ut regnskapet mitt her på bloggen...

    SvarSlett