torsdag 11. november 2010

Kredittkortet fra IKANO

Jeg tror det var i forrige uke jeg fortale at jeg også har fått meg kreditt. Jeg kjøpte en mobiltelefon på Elkjøp en lørdag, og hadde ikke de 2000 kronene jeg skulle bruke på telefonen tilgjengelig.

Jeg trengte en ny mobil, det er sikkert og visst, som vikar trenger man det, man blir nemlig ikke sjelden ringt opp på morgenen når folk er syke. Hadde e-posten min kunne vekke meg om morgenen slik mobilen kan, så hadde jeg ventet lengre. Men nei, jeg hastet og kjøpte på kreditt.


Når man ber om denne kreditten på Elkjøp fyller man så ut en søknad om et ikano kredittkort på 40 000 kroner, slik at man får regninga og kortet i posten. Hittil har jeg desverre ikke fått noen regning, med kortet fulgte med to brosjyrer: 1. Et Ikano Visa velkomstilbud som gir meg 5% rabatt på alt jeg handler en hel måned, og en annen "bruksanvisning" som slettes ikke forteller hele sanheten om dette kortet.

Bruksanvisningen forteller meg at ikano visa tilbyr meg gode betingelser: bare hør: oppstartsgebyr kroner 0, Årsavgift kroner 0, Varekjøp kroner 0. Og jeg har intill 50 dagers betalingsutsettelse. Wow kan vel alle og enhver tenke. Jeg betaler nemlig gebyr for visakortet jeg har fra banken, årlig, dette er alstå gratis? Nei! Fortsett å les du.

På baksiden av arket de har klistret mitt nye røde og pene visakort, står det med liten skrift: Ikano Visa avtalevilkår. Jeg hopper rett til nummer 12. Betalingsbetingelser. Et minstebeløp på 3% av utestående beløp skal betales hver måned, men kikker jeg litt lengre ned så ser jeg  at nominell rente per år er 19,2%, (nominell rente er den årlige renta, mens den effektive er den nominelle pluss andre gebyrer som kommer hver termin.) Den effektive renta på dette fine kortet er;
Opp til 1000 kroner: 20,98%,
Opp til 10 000 kroner 31,64%
Og der stopper jeg for jeg har jo 2000 kroner jeg har lånt av Ikano.


Jeg savner regningen som ikke kom, jeg søkte jo om to måneders betalingsutsettelse, likevel kunne de jo sendt meg regningen? Ikkesant? slik at jeg kan betale med en gang. Istedet får jeg en velkomstbrosjyre som ikke bare lar meg bruke opp 40 000 kroner på en måned, men jeg får 5% rabatt på alt jeg kjøper.

Min mann sa at nå står vi ved et veiskille, nå kan vi velge å shoppe hele helgen, slik at Hallgeir Kvadsheim kommer på besøk neste år, eller vi kan klippe istykker dette fine julerøde kredittkortet.

Sånn nå er saksa henta, og kortet blir klippet i skrivende stund, det skal sendes rett tilbake til Ikano. Regningen kommer til å bli betalt straks den kommer oss i hende. Men denne manglende regningen, jeg spekulerer på om den ikke blir sendt til oss før et par uker før betalingsfrist, slik at vi kanskje ikke skal kunne overholde den?

2 kommentarer:

  1. Renten på 31,64% er vel for et helt år, det er fortsatt helt enomrt mye, men hadde det vært per måned så hadde jo renten blitt noe sånt som 2700% for et år. Det hadde vært helt hinsides fornuft :p

    Men godt å se at dere tar til saksen!

    SvarSlett
  2. Å... haha.. :o) jeg trodde det var per måned. Fordi det står den nominelle renten er på 19% mens den effektive er på 31.64, jeg har alltid forstått det slik at den effektive renten er per termin. Jaja :o) der lærte jeg noe gitt :o)

    SvarSlett