mandag 22. november 2010

Skal man legge til kollegaer på facebook?

På Torsdag hadde jeg en hyggelig samtale med en kollega før jeg forlot jobben. Jeg er vikar så jeg har ikke akkurat all verden med venner på jobben, samt at det kun er 2 stykker som er på min alder, resten er 10 år eldre og oppover. Så det var kjekt at en av kollegaene mine hadde lyst til å prate med meg.

Han er nok rundt 10 år eldre, og er alltid vennlig (mot alle tror jeg). Så jeg bestemte meg da jeg kom hjem for å legge han til som venn på facebook. Men etter en stund kjente jeg at jeg angret litt. Jeg er i midten av 20 åra, og facebook er noe jeg har blitt godt vant med de siste årene. Liker jeg folk godt nok, så legger jeg de til. Det er mange som meg, hvis man har lyst til å bli kjent med folk så legger man dem til på facebook. Eller som en slags gest, du var snill mot meg, jeg legger deg til på facebook for å vise at jeg satt pris på det.

Jeg vurderte etterpå å legge til sjefen min på facebook, men kom på at jeg ikke hadde lyst til at han skal kunne se alle mine private bilder (og når jeg sier private, så mener jeg ikke bilder som inkluderer hverken alkohol eller lite klær, men bilder av meg og min familie som jeg har grundig tenkt over å dele med de jeg vil). Trenger han virkelig å vite hva slags filmer jeg liker? Hva slags musikksmak jeg har? Eller hva slags humor jeg har?

Og da tenkte jeg på kollegaen min, burde jeg egentlig ha lagt han til? Jeg har en annen kollega som venn på facebook, men han er jeg venn med utenfor jobb også, og han kjenner meg godt. Men denne andre kollegaen, hva kommer han til å tenke når han ser bilder av meg og min familie på facebook? Hva kommer han til å tenke om min humor? Og viktigst av alt, er vi egentlig venner?

Skal man egentlig legge til kollegaer på facebook?

5 kommentarer:

  1. Jeg har både sjefen og mange av mine kollegaer som venner på Facebook, uten at jeg syns dette er noe problematisk. Men jeg ser mer på Facebook som et nettverk av bekjente enn som et nettverk av venner.

    SvarSlett
  2. Som Vidde sier, spørs hvordan du bruker FB. Det høres ut som du bruker det til å holde kontakt med familie og venner, og da synes jeg kanskje at bare en kollega (og i hvertfall sjefen) faller litt ut her. Men det er vel mulig å sortere hvem som ser hva ? Jeg er ikke så dreven her. Kan jo være en fin måte å bygge et kontakt nett på ?

    SvarSlett
  3. Ja, det kommer an på hvordan man bruker det. Jeg har veldig mange som bare er bekjente på facebook, og jeg kan stå for alt jeg legger ut. Jeg jobber i den slags yrke at alt jeg gjør i hverdagen blir sett nøye på av andre hele tiden, så jeg er vant til å være ytterst forsiktig på alle måter....

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke så veldig høytidelig forhold til Facebook egentlig. Har mine forholdsregler for Facebook som for Internett generelt. Ikke legg ut materiale på Internett du ikke vil skal havne i feil hender. Om det så er Facebook, bloggen din eller noe annet.

    Bloggen din er bra Meg, Stå på! :)

    SvarSlett
  5. Lag mapper med begrenset tilgang, da bestemmer du selv hva sjefen og andre skal få se.. Enkelt og greit. Det samme med statusoppdateringer etc, alle på vennelisten din trenger ikke se alt, det er DU som velger hvem som skal se hva :)

    SvarSlett